PETRICHOR
Jonas Knutsson Anders Persson
Release 31 Maj 2024

Petrichor_W490.JPEG

Efter många år av musikaliska samarbeten föddes idén att den här gången låta saxofonisten skapa melodierna och pianisten harmonierna. När sedan arrangemangen kom på plats resulterade detta i en musikalisk hybrid som upphovsmännen först inte kunde etikettera. Den har med jazz att göra men är garnerad med små marsipanrosor från Jämtland.
När ångorna från laboratorieförsöket lagt sig sa de i mun på varandra:
”Detta är ett nytt grundämne. Vi döper det till Oscar Peterson-Berger.”
Vi hoppas att Albumet ’Petrichor’  ska landa mjukt i era öron

Jonas Knutsson – saxofoner

Anders Persson – piano, keys

Sebastian Dubé – kontrabas

Terje Sundby – trummor

Rafael Sida – slagverk

Guests at Waltz for Debussy:

Lars Almkvist - flugelhorn

Åke Lännerholm - euphonium

Johan Ahlin - French horn

Guest at Baby Dodds vindaloo strut:

Dicken Hedrenius trombone

Guest at Khamsanday:

Livet Nord - violin

Guests at the Petrichor Malva Quartet:

Emelie Molander - violin

Knapp Britta Pettersson - violin

Maria Jonsson – viola

Maja Molander - cello

Wind and string arrangement on Waltz for Debussy and Petrichor:

Hans Hjortek

Recorded by Åke Linton at Epidemin and Tonkontroll

Gothenburg 23, 24 September 2023

Photo: Gustav Karlsson

FrostGraphic design: Markus Karlsson Frost

Distribution: Naxos

Waltz For Debussy

Daphne

The adaptation effect

The next three

Over calm and stormy waters (In memory of Jim Beard)

Khamsanday

Baby Dodds vindaloo Strut

Kolme

Song for David

Petrichor

Petrichor_W490.jpg

Lyssna på Waltz for Debussy HÄR

line2.jpg

 

line2.jpg

En del dagar är inte som andra...Vilken överraskning... - Hurra, jag får

Skytteanska Samfundets stora pris 2019


 jonas_w490.jpg
     SVT Västerbotten, 20 mars 2019

Musikern Jonas Knutsson får ett stort pris från Skytteanska samfundet. Knutsson är jazz- och folkmusiker och priset han får är på 250 000 kronor.

Knutsson är född och uppvuxen i Umeå, och flyttade 1983 till Stockholm för studier vid Musikhögskolan. Han spelar alla olika sorters saxofoner.

– Det är helt fantastiskt! Först och främst är jag väldigt överraskad men väldigt glad och stolt över att mitt arbete uppmärksammas på det här viset, det är en stor ära. Givetvis är jag också tacksam mot Skytteanska Samfundet över att de valt mig, säger Jonas Knutsson.

Priset innebär 250 000 kronor men för egen del var det motiveringen Knutsson fastnade för.

– Särskilt glad och rörd blev jag över den fina motiveringen. De har uppmärksammat att jag under lång tid har jobbat med flera olika genres att jag är lite flerspråkig. Då kommer man in på musik och vad musik är för något och vilken funktion det fyller i mitt liv.

Så här lyder samfundets motivering:

Jonas Knutsson har idag hela världen som sin musikarbetsplats, men med båda fötterna stadigt i Västerbotten. Få musiker idag kan uppvisa en så påtaglig bredd i musikaliska uttryck vad gäller form och innehåll, och samtidigt äga en geografisk förankring i flera olika världsdelar. Jonas Knutsson är att betrakta som en genuint nyfiken global upptäcktsresande i musik, dels rent tekniskt på sitt instrument som består saxofoner i olika skepnader. Men han kan också bearbeta ett musikaliskt innehåll som är så diversifierat att det innefattar både jazz- och folkmusik, samisk jojk, västafrikansk och nord- och sydindisk klassisk musik. Denna geografiska mix och pluralistiska tonalitet, i kombination med en uttalad ambition att systematiskt vara öppen för uttalad improvisation skapar en sällsynt blandning av nya musikaliska uttryck, som för lyssnaren ter sig fascinerande. Ändå uppfattas han som en musiker med rötter i den nordliga sfären och de komponerade låtarna har ofta namn med tydlig norrländsk anknytning. I just improvisationskonstens essens levererar han både outsinlig fantasi, hängivenhet och glädje, som innefattar musikaliska genrer av vitt skilda slag och över generationer, som för både unga och äldre är smittande. Som lärare och gästföreläsare på Kungl. Musikhögskolan har dessa egenskaper rönt stor uppskattning.

Fortfarande är han i ständig utveckling och influeras från vitt skilda musikaliska områden. Han har den internationella jazzscenen som arbetsfält, och där har han också fått ett tydligt erkännande. Knutsson är just nu mitt i sin musikaliska karriär och är tveklöst ett föredöme och en inspirationskälla för kommande generationer av musiker för att inte säga unga människor överhuvudtaget. Hans ofta återkommande medverkan, i olika grupperingar eller som solist vid Umeå Jazzfestival, som nu firat 50-årsjubileum, är välkänd.

Det är ingen överdrift att kalla Jonas Knutsson för flitig, både som komponerande, improviserande, ensemblespelande eller undervisande musiker. Genom åren har han spelat i ett otal musikaliska konstellationer som t.ex. Cabass, Mynta, Elise Einarsdotter Ensemble, Entell, Nordan, Encore Triptyk, Lárbre voyage/The travelling tree, Stockholm Folk Big Band, Hodos Quartet, Turbulent silence och även många egna olika grupperingar. Han har vidare medverkat i ett 80-tal skivutgivningar.

Jonas Knutsson har utövat ett framgångsrikt kulturarbete som nått långt utanför Norrlands gränser, rotat i och präglat av genuin norrländsk identitet och originalitet.

Priset utdelas vid Samfundets högtidsdag fredagen den 24 maj 2019 kl. 15.00.

line2.jpg

Saxat ur Norrbottenskurirens recension av
"Inte Bara Bach" från Festspelen i Piteå 2018-06-18

… har det blivit dags för saxofonisten Jonas Knutsson och kontrabasisten Christian Spering att applicera sina ansenliga improvisatoriska talanger och sina rika erfarenheter från jazzens och folkmusikens värld på en av musikhistoriens ofrånkomliga bjässar, Johann Sebastian Bach. 

Att höra Knutssons ömsom lockropsklingande, ömsom trumpetaktigt högstämda saxofoner och Sperings lika svängiga som lyriska kontrabas i vildvuxet fäbodjazziga tagningar på barockmästarens alster är oupphörligt fascinerande och samtidigt själsligt renande.

Något säger mig att Johann Sebastian själv sitter där med Jan Johansson och Lars Gullin på himmelsk första parkett och nickar entusiastiskt bifall.

En vacker inledning på årets Festspel!

Spering_o_Knutsson_40_kopia.jpg


line2.jpg


Stort tack till Konsthall Norra Kvarken och Eva Marklunds fascinerande konst.1_Knutsson_Solo_Konsthall_Norra_Kvarken_Recension.jpg2_Knutsson_Solo_Konsthall_Norra_Kvarken_Recension.jpg


line2.jpg

JKQ_Mosjon.jpg

line2.jpg

Stallet_Sanger_fran_Norr.jpg


line2.jpg

Sånger från Norr
tisd 27/3 kl 19.00 på Stallet, Stockholm 


  180327 sanger fran norr web

Välkomna till en kväll med folksånger från Sveriges tre nordligaste landskap. Sånger upptecknade under första halvan av 1900-talet i Umeå, Överkalix, Arjeplog, Vilhelmina, Tavelsjö, Medle, Norsjö och Älvsbyn – sånger från norr.

Lisa Lestander är sedan tidigare känd som en av sångerskorna i vokalgruppen Kraja. Under sina studier i svensk folksång, bland annat på Musikkonservatoriet i Falun och Kungliga Musikhögskolan i Stockholm kom hon att uppmärksamma bristen på dokumentation av sånger från Sveriges nordligaste landskap. Efterforskningar i länens musikarkiv, framför allt på Dialekt-, ortnamns och folkminnesarkivet i Umeå resulterade i upptäckten av de sånger vi här får höra på ”Sånger i norr”.

Här tolkas sångerna av Lisa tillsammans med Mats Öberg, denne gränslöse multimusikant som skulle kunna benämnas som syntvärldens Mozart samt Jonas Knutsson, en av Sveriges främsta folk, jazz och improvisationsmusiker som obehindrat rör sig mellan olika musikaliska världar. Alla tre uppväxta i Umeå, med ett gemensamt intresse för detta bortglömda material och de karakteristiska folkliga 
tongångarna från norra Norrland.

Lisa Lestander – sång, flygelhorn
Jonas Knutsson – saxofoner
Mats Öberg – synt, flygel, autoharp, munspel


line2.jpg

 Vasamuséet, Stockholm onsd 14/3
New_eyes_Wasamuseet.jpg

line2.jpg

Nacka Värmdö Posten om
KNUTSSONS KARAMELLER:

Jonas Knutsson, tvåa från vänster, med sin kvartett.

Konserter med sax och yoga

       KULTUR & NÖJE 10:52 | 20 januari 2018 

Fyra konsertkvällar på Dieselverkstaden i vår bjuder på jazzyoga, queerjazz och nyskriven körmusik. Saxofonisten Jonas Knutsson har satt ihop kombinationer av musiker ur sitt musikaliska universum

Konserterna är, enligt Jonas Knutsson själv, en möjlighet att experimentera med sådant han är nyfiken på. Han har i många år spelat jazz, folkmusik och världsmusik i många konstellationer.

– De här fyra konserterna speglar sidor av mitt eget musikaliska universum. Jag har spelat ihop med alla musiker tidigare. Det är en förutsättning eftersom budgeten är begränsad. Det är kompisar, säger Jonas Knutsson.

Han har satt ihop två liknande konsertserier på Dieselverkstaden tidigare och en återkommande punkt i år är ”jazzyoga”, som äger rum redan den här veckan.

– Jämfört med förra gången blir det mer elektroniskt, och det blir både en musikalisk och en visuell upplevelse. Det är valfritt om man vill delta i yogan eller om man bara vill lyssna och titta.

För att få plats sker den konserten på Dieselverkstadens stora scen, medan de följande konserterna sker på den lilla.

Kör, tablas och queerjazz
Konsert nummer två äger rum på alla hjärtans dag, och blir en kombination av saxofon, piano, bas – och Saltsjöbadens församlings damkör Alicia.

– Jag och tonsättaren Elise Einarsdotter har skrivit musik till texter med lite existentiell touch av en rad svenska poeter. Det är en alla hjärtans dag-konsert, men inte så gulligt. Det handlar om våra livsvillkor som människor.

Den konserten följs av ett möte mellan Sverige, Estland och Indien.
– Suranjana Ghosh är en av få kvinnliga tablasspelare, en slags indiska trummor. Det är fortfarande kontroversiellt att en kvinna spelar tablas. Hon delar sin tid mellan Uppsala och Kolkata och är en virtuos i den klassiska indiska musiken, samtidigt som hon gärna spelar med andra typer av musiker, säger Jonas Knutsson.

I det här fallet kommer hon att spela med en estnisk accordeon-spelare och nyckelharpspelaren Erik Rydvall.

Som sista vårkonsert möts Jonas Knutssons egen kvartett och sångerskan Frida Selander:

– Hon är en häftig person med lyskraft. Det jag fastnat för är att hon skrivit svenska texter till jazzstandards, och med ett queerperspektiv. Det kan nog bli både äldre material och kanske något från hennes nya skiva.

       De här gästar Knutssons karameller

24 januari - Jazzyoga 
Mikael Emsing, percussion, Andreas Estenssen, electronic/visuals.

14 februari - Hjärtat 
Elise Einarsdotter, piano, Olle Steinholz, bas och vokalensemblen Alicia.

21 mars – Folkmusik i vårdagjämningen
Tuulikki Bartosik, accordeon, Erik Rydvall, nyckelharpa och Suranjana Ghosh, tabla (indiska trummor). 

11 april – Jazz på queerig svenska 
Frida Selander, sång.

Lennart Spetz

line2.jpg

Umeås 50:e jazzfestival firade med jubileumsmusik: 
50th Edition Orchestra

Varmt tack till alla medverkande musiker och till Umeå Jazzfestival och initiativtagaren till konserterna tillika UJF:s chef sen 28 år, Lennart Strömbäck. Konserterna blev en mäktig upplevelse som jag aldrig kommer att glömma där alla var så fokuserade och verkligen gav allt för helheten. Tack alla som hört av sig och berättat att ni blev starkt berörda av våra konserter!
Music is the essence of life!

50th_Edition_Orchestra_Umea_2017_490W.jpg
 
Alla medverkande musiker tillsammans med Lennart Strömbäck innan söndagens konsert i Studion.
På Lördagen i IDUN var vi ytterligare 4 st. Foto: Kicki Mannberg

Lasse_Lystedt_Jonas_Knutsson_490W.jpg

Umeå Jazzfestivals grundare Lars Lystedt och undertecknad efter framförandet av Lasses egen låt "Havanna Blues". Foto: Kicki Mannberg

line2.jpg

Kvällskonsert:Mariayrkan.jpg

Knutte_i_Savar_kyrka.jpg

Lyssna / Listen

line2.jpg

Umeås 50:e jazzfestival firar med jubileumsmusik: 
50th Edition Orchestra

Vi inleder nu vårt årslånga jubileumsfirande med 50th Edition Jazz Orchestra som intar Idunscenen
under lördagseftermiddagen. Här exponeras några av vår tids improvisationsmusiker som alla tagit 
stora intryck av vår stads jazzmusikaliska arv men som också skrivit sin egen historia och lagt till
sina unika kvaliteter.

50th-edition-orchestra1.jpg

Jag har fått i uppdrag att leda ensemblen. I husbandet återfinns slagverkaren Mikael Emsings Trash Orchestra men även många andra musiker från Umeås jazzscen.

Läs mer / Read more

Jonas_SR_Umea_kopia.jpg

Foto: Markus Åkebo
Lyssna /Listen

line2.jpg